Friday 3 August 2012

Merajuk Dengan Folic Acid

Salam kawan2..
Hehe terlanjur kongsi/update pasal bulan puasa,.. saya nak kongsi skali satu cerita..

Bulan puasa tahun lepas saya start ambik folic acid bila dapat info dari sorang doktor yang sy kenal, folic acid bagus untuk org yang nak preknen,.. lagi2 utk mereka2 yg dah berumur supaya membantu dalam nerves/ brain function masa baby baru nak jadi (statistik menunjukkan wanita yg preknen umur 40+ anak yang lahir most probably akan dapat kecacatan/ down sindrom dll).

So saya pun startlah. Tak tinggal punye.. lgpun murah je.. tak mahal.. (tapi harganya may ranging from rm10-100 depends on ada campuran atau tak.. solid folic acid biasanya murah la)
Bile start makan je bln pertama period saya dtg lambat sehari lebih. (saya ni jenis yang kitaran punctual kaw2, kitaran saya 28 hari) biasa hari yang ke 21 lps period ngam2 lah akan period semule.. atau pagi besoknya.. so ada jugaklah suspen maklum org tengah berusaha gigih nak conceive. Bulan ke dua pun macam tu juga.. suspen lagi... (owh perasaan itu sgt letih kawan2- mesti kwn2 lain yg senasib tahu perasaan daku kan kan? :))

Bulan ke 3.. huh! lambat 3hari! Dekat 4 hari! Member dah suspens bercampur gembire.. alih2 hari ke 4 ada je cik P datang... huuuuuuuu... down sgt2 rase mase tu. Rase nak kunyah2 kotak folic acid tu (hihihi). Tapi kejap je lah.. lps tu istighfar byk2 sbb pucuk pangkal marah tu dekat sape sebenarnya..

Sejak tu saya tak layan lagi folic acid kerana dia buat ku berhati runsing hehe
Tapi saya taklah berperang ngan dia,.. cuma saya tak mau ambik sebab harapan yang terlalu tinggi tak mahu dilemahkan dgn pengalaman masam2 manis mcm tu :) Kelakar jugak bila sy teringat psl folic acid ni, sbb kotak folic acid ada lagi dlm peti sejuk tuha!

Eh tp yg sedang ambik tu jangan stop sbb cerita saya ni.. teruskan berusaha dgn cara sendiri..
Fight terus fight!



No comments:

Post a Comment