Tuesday 13 November 2012

pengaduan kepada Tuhan

apakah kita (yg TTC ni) terlalu obsess di dalam dunia TTC ini sehingga terjadi satu pemikiran yang fokus ke situ sahaja? atau adakah ianya memang satu fitrah untuk mereka2 yang di alam TTC ini? kenapa terasa diri ni hidup dengan cara/ pemikiran yang terlalu berlawanan dengan mereka yang diberi anugerah anak? atau itu cuma pemikiran diri ini sahaja?

kenapa daku terasa org yang ada anak seperti langsung tidak mahu mengambil tahu akan masalah dan perasaan org2 seperti kami? kenapa telinga ni hanya selalu dihadapkan dengan cerita2 tentang anak2 mereka sahaja? tidak bolehkah/ bila mereka akan cuba hendak mendengar cerita kami pula?

kenapa kami selalu merasa AIB di atas dugaan ini?
kenapa kami dipandang tidak sempurna Ya Allah..?

kenapa kdg2 kami merasakan bahawa hanya dengan mempunyai anak segala kekusutan akan terlerai?
salahkah harapan kami ini?

Ampunkan aku Ya Allah atas apa2 perasaan/ sangkaan yg salah oleh fikiranku ini..

4 comments:

  1. huhuh....kekadang down jugak...but...sabar je lah...xde ape kite boleh buat selain bersabar dan bersabar dengan segala usaha yang kita dah lakukan..mmg betul, rasa malu jugak bila balik kampung tak kendong baby, orang tanya tu ini....apatah lagi orang terdekat yang selalu tanya.....selalu menangis dengan husband...tp tu sume tak membantu proses ttc kita...hurm...suami cakap, sabarrrrrrrrrr....uhuhuhu....saba je la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye nida.. ni entry tgh down la tu.. hihi.. dari 365 hari, adala 12 hari kut yg down tuu :) bila cik P tiba tu respon mula2 duka, lps tu positif dan redha, tp bila ada hal yg tak kena sket mulalah ting tong semula.. aduhhhh nak kena kuatkan lg semangat ni nida, bkn apa akak ni terasa umor makin mengejar ni, tertanya2 bila Allah akan bg nikmat itu, (adakah Dia akan bagi di dunia ni? atau Dia akan bagi di sana sahaja nanti?) skrg sdg menunggu date mendebarkan dlm 10 hari lg, apakah hasilnya... moga tahun baru ni ada hadiah utk kita2 ye Nida?

      Delete
  2. salam..memang sedih dan sangat terasa, tambah bila ada soalan2 yg memang kadang menusuk hati..

    ReplyDelete
  3. Wslm Salmi, salam kenal..
    Ye kena redha je lah dan bykkan bersabar dan berdoa agar kita sentiasa dalam Rahmat Allah walaupun belum mengandung/ ada anak.. dilindungiNya dan ditetapkan iman sehingga ke akhir hayat :)

    ReplyDelete